Reklama przeznaczona do druku musi prezentować się nienagannie. Wyraźne kształty i żywe
kolory to podstawa – przygotowując materiał dla drukarni koniecznie trzeba o nie zadbać.
Osiągnięcie takiego efektu na komputerze z reguły nie jest trudne, pamiętajmy jednak, że
obraz z komputera trafi na papier, folię albo inny nośnik i na nim też musi wyglądać dobrze, a
żeby dopasować go do nośnika o dużym rozmiarze niezbędne będzie skalowanie, czyli
powiększenie go do wybranej wielkości, co może spowodować mniej lub bardziej widoczne
zniekształcenia. Aby temu zapobiec, należy tworzyć grafikę w odpowiednim formacie, który
pozwoli ją później dowolnie skalować bez utraty jakości, dzięki czemu gotowy druk
wielkoformatowy będzie wyglądał dokładnie tak, jak powinien.
Grafikę komputerową można zapisać w dwóch formatach: wektorowym i rastrowym. Grafika
wektorowa składa się z wektorów, więc obraz zapisany w tym formacie ma postać
wypełnionych kolorami figur geometrycznych stworzonych przez krzywe, linie i punkty
umiejscowione w matematycznie zdefiniowanym układzie współpodrzędnych. Grafika
rastrowa natomiast składa się z pikseli, czyli tysięcy mikroskopijnych, połączonych ze sobą
punktów rozmieszczonych na prostokątnej siatce zwanej matrycą. Największa różnica
pomiędzy tymi dwoma rodzajami grafiki polega na możliwościach, jakie daje ich edycja.
Grafika wektorowa jest w pełni skalowalna, co oznacza, że obraz zapisany w tym formacie
będzie posiadał idealnie wyraźne kontury po pomniejszeniu i po powiększeniu do dowolnych
rozmiarów. Grafika rastrowa pozwala jedynie na bezstratne pomniejszanie – jeśli spróbujemy
powiększyć obraz, ulegnie on rozmyciu na skutek uwydatnienia pikseli (ten efekt to tzw.
pikselizacja). Konwersja z jednego formatu na drugi jest możliwa, ale tylko pod warunkiem,
że chcemy zamienić plik wektorowy na rastrowy. Nie da się dokonać odwrotnej zmiany.
W drukarstwie stosuje się na co dzień każdy z wymienionych wyżej rodzajów grafiki (w obu
przypadkach w grę wchodzi zarówno druk solwentowy, jak i cyfrowy), ich zastosowanie jest
jednak odmienne. Grafika rastrowa sprawdzi się przede wszystkim w przypadku naklejek,
nalepek, ulotek oraz katalogów ze zdjęciami, czyli materiałów reklamowych o niewielkich
rozmiarach. Do stworzenia banerów czy billboardów będziemy potrzebować grafiki
wektorowej, ponieważ druk wielkoformatowy wymaga skalowania, na który, jak już
wspomnieliśmy, tylko ona może pozwolić – warto o tym pamiętać. Pamiętajmy też, że w
projekcie wektorowym zawierającym tekst przed wysłaniem go do druku trzeba zmienić
czcionki na krzywe w celu uniknięcia problemów z ich poprawnym wyświetlaniem.
Wszystkie drukarnie kładą duży nacisk na ten wymóg, aby oszczędzić klientom kosztownych
błędów w wydruku.